kamionok

Ide írhatod maximum 250 karakter hosszúságban a honlap leírását ill. szlogenjét. A leírás fontos a weboldal látogatottá tételében, ezért érdemes jól megszövegezni.

A tehergépkocsik alapvetően két típusúak lehetnek:

  • Fülkésalváz – amely maga szállítja a terhet az alvázra szerelt felépítmény által. A felépítmény képezi a rakteret, ez lehet plató, ponyvás plató, zárt doboz, hűtőt raktér, tartály folyékony vagy porózus anyagokhoz stb., de vannak cserélhető felépítménynek is. Az alváz különböző hosszúságú lehet felépítménytől függően és kettőtől indokolt esetben lehet akár hat tengelyes is. Ezen kívül pótkocsit is vontathat, ezáltal „szerelvénnyé” válik.
  • Nyergesvontató – csak félpótkocsi vonatására van kialakítva, önmaga rakomány szállítására nem alkalmas. A nyerges vontatók általában rövid alvázú teherautók, amin a vezetőfülke mögött a félpótkocsi vontatására kialakított „nyereg” található, ehhez kapcsolódva veszi át a nyerges vontató a rátámaszkodó félpótkocsi súlyának egy részét. A nyereg egy lapos, kerek fémalj, amiben egy keskeny vágat fogadja be a félpótkocsi „királycsap”ját. A nyergesvontatóból és félpótkocsiból álló szerelvény is vontathat bizonyos országokban bizonyos megkötésekkel pótkocsit.

Más változatok:

  • „Dromedár” – ritka tehergépkocsi típus, amely nyergesvontató létére a fülke mögött kisebb raktérrel rendelkezik.
  • Vontató – olyan tehergépkocsi, ami alapesetben leggyakrabban nyergesvontató, de kisebb plató („ballasztplató”) felszerelésével pótkocsik vontatására is alkalmassá tehető. Jellemzően ide tartoznak a nehézvontatók is, amelyek túlsúlyos szállítmányok vontatására szolgálnak.
 
Európai nyergesszerelvény tandempótkocsival
  • Terminálvontató – olyan nyergesvontató, amely nagyobb átrakodóhelyeken, pl. kikötőkben rendezgeti a félpótkocsikat. Egy átlagos nyergesvontatóhoz hasonlóan kéttengelyes jármű, viszont csak egyszemélyes a vezetőfülkéje, amiből hátrafelé is vezethető mikor rákapcsolódik egy félpótkocsira, vagy elhelyezi azt valahová. A nyeregszerkezetének magassága hidraulikával állítható, így mindenféle félpótkocsival össze tud kapcsolódni.

Pótkocsik

A tehergépkocsiknak általában ugyancsak kétféle pótkocsija lehet, mindkettő típus ugyanolyan felépítményekkel rendelkezhet, mint amilyenek a tehergépkocsiké.

  • Pótkocsi – lehet könnyű, 750 kg össztömeg alatti, vagy nehéz, e tömeg feletti. A pótkocsikat azok vonórúdjával vagy vonóháromszögével vontatják, miután a tehergépkocsik alvázának végén lévő vonóhoroghoz vagy vonószemhez kapcsolták őket. Tipikus pótkocsi például az, amelyiknek az elején és a végén is van tengelye. Vannak olyan pótkocsik is, amelyeknek középen vannak a tengelyei, átlagban ezek is normál hosszúságúak, de vannak kisebbek is. Lehetnek egytengelyesek (mondem, ezek sokszor könnyű pótkocsik), kéttengelyesek (tandem), vagy háromtengelyesek (tridem) is.
 
Félpótkocsit „dolly” révén pótkocsiként vontat egy felépítményes teherautó
  • Félpótkocsi – a félpótkocsi a nyergesvontató nyeregszerkezetére támaszkodik, ezáltal az veszi át a félpótkocsi súlyának jelentős részét. A kialakítása miatt, mivel csak hátul vannak tengelyei és mert csak nyergesvontató tudja vontatni nevezik félpótkocsinak. Ugyanakkor egy „dolly” nevű segédeszköz segítségével akár egész pótkocsivá is alakítható: a dolly egy vagy két (ritkán három) tengelyes futóműelem, amely elől vonóháromszöggel rendelkezik, és maga is nyeregszerkezettel kapcsolódik a félpótkocsihoz, ezáltal azt pótkocsivá téve, így felépítményes teherautók is elvontathatják.

Más változatok:

 
„B-dupla” szerelvény Ausztráliában: B-pótkocsival és hagyományos (A) félpóttal
  • Több pótkocsis szerelvény – olyan járműszerelvény, aminek kettő vagy több pótkocsija van, gyakran dollyval egymáshoz kapcsolva. Sok országban csak külön engedélyekkel közlekedhetnek ilyen szerelvények, máshol viszont szabadabban. Az egyik legismertebb ilyen ország Ausztrália, ahol „Road Train”-nek (országúti vonatnak) hívják az ilyen szerelvényeket.
  • B-pótkocsi – olyan félpótkocsi, aminek a hosszánál rövidebb a felépítménye, mert a végén saját nyereggel rendelkezik, amivel „dolly” nélkül képes más félpótkocsikkal összekapcsolódni több pótkocsis szerelvényeknél. A B-pótkocsi mellett a hagyományos félpótkocsit „A-pótkocsiknak” is hívják megkülönböztetésként, innen az elnevezés. A B-pótkocsi szintén Ausztráliában gyakori, de Új-Zélandon és Kanadában is használják.
 
Ausztrál „országúti vonat” (Mack vontatóval)
  • Tréler – speciális szállítmányok hordozására szolgáló vontatmánytípus, amelyeket inkább csak nehézvontatók vontatnak. Szintén lehetnek vonórudasak vagy nyereggel vontathatók is.

A felépítményeket és pótkocsikat más cégek gyártják, mint a tehergépkocsikat, de a konstrukciós szabványok betartása miatt természetesen folyamatosan együttműködnek egymással

 

A tehergépkocsiknak általában ugyancsak kétféle pótkocsija lehet, mindkettő típus ugyanolyan felépítményekkel rendelkezhet, mint amilyenek a tehergépkocsiké.

  • Pótkocsi – lehet könnyű, 750 kg össztömeg alatti, vagy nehéz, e tömeg feletti. A pótkocsikat azok vonórúdjával vagy vonóháromszögével vontatják, miután a tehergépkocsik alvázának végén lévő vonóhoroghoz vagy vonószemhez kapcsolták őket. Tipikus pótkocsi például az, amelyiknek az elején és a végén is van tengelye. Vannak olyan pótkocsik is, amelyeknek középen vannak a tengelyei, átlagban ezek is normál hosszúságúak, de vannak kisebbek is. Lehetnek egytengelyesek (mondem, ezek sokszor könnyű pótkocsik), kéttengelyesek (tandem), vagy háromtengelyesek (tridem) is.
 
Félpótkocsit „dolly” révén pótkocsiként vontat egy felépítményes teherautó
  • Félpótkocsi – a félpótkocsi a nyergesvontató nyeregszerkezetére támaszkodik, ezáltal az veszi át a félpótkocsi súlyának jelentős részét. A kialakítása miatt, mivel csak hátul vannak tengelyei és mert csak nyergesvontató tudja vontatni nevezik félpótkocsinak. Ugyanakkor egy „dolly” nevű segédeszköz segítségével akár egész pótkocsivá is alakítható: a dolly egy vagy két (ritkán három) tengelyes futóműelem, amely elől vonóháromszöggel rendelkezik, és maga is nyeregszerkezettel kapcsolódik a félpótkocsihoz, ezáltal azt pótkocsivá téve, így felépítményes teherautók is elvontathatják.

Más változatok:

 
„B-dupla” szerelvény Ausztráliában: B-pótkocsival és hagyományos (A) félpóttal
  • Több pótkocsis szerelvény – olyan járműszerelvény, aminek kettő vagy több pótkocsija van, gyakran dollyval egymáshoz kapcsolva. Sok országban csak külön engedélyekkel közlekedhetnek ilyen szerelvények, máshol viszont szabadabban. Az egyik legismertebb ilyen ország Ausztrália, ahol „Road Train”-nek (országúti vonatnak) hívják az ilyen szerelvényeket.
  • B-pótkocsi – olyan félpótkocsi, aminek a hosszánál rövidebb a felépítménye, mert a végén saját nyereggel rendelkezik, amivel „dolly” nélkül képes más félpótkocsikkal összekapcsolódni több pótkocsis szerelvényeknél. A B-pótkocsi mellett a hagyományos félpótkocsit „A-pótkocsiknak” is hívják megkülönböztetésként, innen az elnevezés. A B-pótkocsi szintén Ausztráliában gyakori, de Új-Zélandon és Kanadában is használják.
 
Ausztrál „országúti vonat” (Mack vontatóval)
  • Tréler – speciális szállítmányok hordozására szolgáló vontatmánytípus, amelyeket inkább csak nehézvontatók vontatnak. Szintén lehetnek vonórudasak vagy nyereggel vontathatók is.

A felépítményeket és pótkocsikat más cégek gyártják, mint a tehergépkocsikat, de a konstrukciós szabványok betartása miatt természetesen folyamatosan együttműködnek egymással



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 2
Tegnapi: 1
Heti: 2
Havi: 9
Össz.: 3 842

Látogatottság növelés
Oldal: pótkocsik
kamionok - © 2008 - 2024 - judzson.hupont.hu

Ingyen weblap készítés, korlátlan tárhely és képfeltöltés, saját honlap, ingyen weblap.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »